Chybí vám na začátku podnikání zákazníci? Jak se k nim dostat?

 

Spousta z nás mohla mít na začátku pocit, že se stačí naučit stříhat a klienti si nás sami najdou. Není to ale tak jednoduché, jak se může zdát…

Pokud začínáte a chcete se úpravou psů živit na plný úvazek, je potřeba si uvědomit (a berme v potaz, že pro výpočet počítáme s malými plemeny), že budete potřebovat alespoň 4 psy za den. Při 5 pracovních dnech v týdnu je to 20 psů za týden a 80 psů za měsíc. Pokud by se k vám tito klienti vraceli každé 2 měsíce, je to 160 stálých klientů. Protože ale víme, že páníčci vodí psy na úpravu až když je to opravdu nutné, pojďme pro ukázku počítat se 3 měsíci – tj. 240 stálých klientů. V reálu to tak samozřejmě není, jsou klienti, kteří chodí na úpravu častěji, jiní až za půl roku nebo za rok a někteří už nepřijdou vůbec. Představte si tedy, že pro to, abyste měli celý týden plno, potřebujete alespoň 300, spíše 400 zákazníků.

Možná se ptáte, proč to vůbec počítám, ale je to důležité jak pro vlastní uvědomění, jak velkou výzvu před sebou ještě máte, tak i pro nastavení případných reklam. Potřebujete vědět, kam se potřebujete dostat – znát svůj cíl.

I když už nějakou dobu pracujete, může se stát, že se chcete věnovat stříhání více nebo jste zrychlili tempo a zvládnete o jednoho psa za den navíc. Pokud jste přestěhovali salon nebo přijali druhou kolegyni navíc, vždy budete potřebovat získat nové klienty. Pokud již máte roky zajetý salon, je to výrazně jednodušší. Pokud jsou s vámi zákazníci spokojení, rádi vás doporučí dále a možná nebude vůbec potřeba se starat a kalendář se naplní sám.

Pro všechny ostatní, kterým to úplně samo nejde, co je tedy předpokladem toho, abyste získali nové klienty?

Musí vás dokázat najít. Je nutné mít funkční webové stránky, účty na sociálních sítích, registraci v Google Business, mít provozovnu viditelnou v Google mapách atp. Pokud potenciální klient hledá salon na Praze 3, bude pravděpodobně hledat v mapě nebo přímo ve vyhledávači.

Pokud vás klient najde, musí se mu líbit vaše práce, váš přístup, musí se u vás cítit bezpečně. Mějte na webu i sociálních sítích aktuální ukázky před a po proměně různých plemen. Zkuste uvést co nejvíce informací, aby se dokázal zorientovat ve službách a cenách, které nabízíte. Důležitý v tomto bodě je první dojem – zákazníka mohou odradit např. zastaralé nebo složitě strukturované webové stránky, cena, některé informace, které o sobě uvádíte, případně i délka praxe. Zkuste vyladit vše, co zvládnete.

Pokud se klient rozhodne využít vaše služby, musí vás dokázat snadno zastihnout. Ideální je možnost online rezervace termínu (ušetří čas vám i zákazníkům), případně telefon umístěný na dobře viditelném místě na webu. Pokud se vám ale dvakrát po sobě nedovolá, pravděpodobně už to znovu zkoušet nebude…

Pokud se vám zákazník dovolá a chce se objednat, buďte milí, i když jste zrovna strávili 2 hodiny vysoušením samojeda. Osoba na druhé straně nechápe, že vás zrovna vyrušila od práce a pokud se jí první kontakt nebude líbit, obvykle řekne něco jako já si to ještě rozmyslím a začne hledat jinde.

Co ale dělat, pokud všechny výše zmíněné předpoklady splňujete, a přesto vám chybí klienti?

Toto téma je velice obsáhlé a může záležet na velkém množství faktorů, zaměříme se ale společně na ty nejčastější překážky.

  • Sdílejte foto před a po – nabízíte dostatek informací? Vybrali jste ty nejlepší fotky? Zákazníci mají rádi roztomilé a spokojené pejsky 😊 Často slyším „Já na to nemám čas“, ale pokud si ten čas neuděláte, nedozví se o vás noví zákazníci…
  • Jsou vaše proměny dostatečně profesionální nebo si některým plemenem nejste úplně jistí a potřebovali byste se ho doučit? Sledujte naše kurzy a workshopy. Každý jeden seminář vás může posunout o velký kus dále.
  • Je možné, že se zákazníkům nelíbí některá z informací, které se o vás dozvěděli. Zkuste si udělat průzkum, co na vaše webové stránky říká někdo z vašich blízkých (ne rodina, často nebývá objektivní)
  • Zkuste při prezentaci vašich služeb nebýt negativní. Pokud na úvodní stránce rovnou klientovi nakazujete, co smí a nesmí nebo klienty káráte, že se málo starají, spoustu z nich to odradí. Vzdělávání klientů je důležité, ale musí se na něj opatrně a ne při prvním kontaktu.
  • Jsou vaše webové stránky aktuální a líbivé? Udělat nový, aktuální web není vůbec těžké a odborníkovi to zabere nanejvýš dva dny.
  • Je cena za vaše služby odpovídající? Není příliš nízká? V zákazníkovi může vzbuzovat dojem, že služba není kvalitní. Pokud je příliš vysoká, může zase odradit. Ideálním způsobem, jak stanovit svou cenu, je spočítat celkovou částku, kterou si za měsíc chcete / potřebujete vydělat a vydělit počtem hodin, který trávíte v práci. Pokud potřebujete 30.000 Kč/ měsíc (pozor hrubého vč. Nákladů na kosmetiku a dalších) a chcete pracovat 4 dny v týdnu po 8 hodinách, vydělíte 30.000 / (4 dny x 4 týdny x 8 hodin) = 30000/128 = 234 Kč/hodinu. Pokud máte představu, že vyděláte 50000 Kč za 4 dny v týdnu, bude to 50000/128 = 390 Kč hodinová sazba atd.

Pokud máte vyřešené tyto prvotní bariéry, můžete se pustit do nastavení „technikálií“.

  • Budete potřebovat firemní účet google, díky němuž se při vyhledávání zobrazí otevírací doba a další detaily o vás. Zároveň pak začínáte sbírat google recenze (pozor, recenze není možné smazat!). Pokud někdo bude hledat psí salon ve vašem městě, zobrazí se mu kromě adresy a fotek z recenzí také přímý odkaz na vaše webové stránky.
  • Facebook rád láká k propagování příspěvků a událostí. Než se ale pustíte do klikání na tlačítko „propagovat“, je potřeba provést základní nastavení, abyste nevyhazovali peníze do koše. Sepište si informace, které o svém salonu chcete prezentovat – kdo jste, co děláte, jaké fotky nebo grafiku použijete? Co chcete v reklamě prezentovat, jak zaujmete? Stanovte si také rozpočet pro reklamu a najděte někoho, kdo vám pomůže s prvotním nastavením jak google tak facebook reklam. Reklamy se nejčastěji spouštějí ze správce reklam, ne přímo u příspěvku. Pokud jste to nikdy nedělali, je fajn, když vám to někdo ukáže nebo nastaví.
  • Spusťte reklamní kampaň na facebooku a instagramu. Budete potřebovat fotku /grafiku nebo video, které na první pohled zaujme vaši cílovou skupinu. Buďte trpěliví, studie tvrdí, že někteří zákazníci potřebují vidět reklamu až 5x, než se rozhoupou k nákupu.
  • Spusťte tzv. PPC reklamu na googlu – platíte za klik, pokud vás nikdo nenajde, nic vás nestojí. Google reklama je v této profesi velice užitečná. Zákazníci vás samozřejmě najdou i v organickém výpisu vyhledávání, ale může se stát, že se objevíte až na druhé nebo třetí stránce. Díky reklamě se zobrazíte při vyhledávání klíčových slov hned v prvních 3 řádcích.
  • Nechte si vytvořit seznam klíčových slov někým, kdo tomu rozumí. Je to celkem věda :) Pokud byste se do toho chtěli pustit sami, nestřílejte od boku a projděte si nejdříve např. tento  nebo obdobný článek o Analýze klíčových slov.

Důležitý je ale také organický dosah. Zákazník potřebuje získat pocit, že jste profesionál. Pokud tedy přidáváte na web nebo sociální sítě (ideálně propojeně obojí) články, které ho zajímají, získá ve Vás důvěru. Zároveň se při vyhledávání podobných informací zobrazíte ve výsledcích vyhledávače. Jaká témata sdílet? Jak, čím a jak často koupat a česat, jak se starat o psa mezi návštěvami, proč je nová procedura přínosem, čím správně krmit a na co si dát pozor atd… Jakékoliv jiné téma, na které se specializujete.

Základním pravidlem pro maximální neplacený dosah pro vás bude: Sdílet a označovat. Zákazníci chtějí vidět vaši práci. Když budete sdílet krásnou fotku psa po úpravě a označíte v ní majitele, je pravděpodobné, že příběh přesdílí dále a vy tím získáte potenciální klienty zcela zdarma.

Získávání zákazníků je možné i naživo v rámci výstav a festivalů, kde si můžete postavit stánek a např. poskytovat informace o vašich službách nebo na místě stříhat drápky. Stánky bývají ale poměrně nákladné a publikum nejisté. Algoritmy Facebooku dokážou cílit přesně na ty správné klienty, aniž byste si je sami vybrali, a cena za přivedeného klienta je tak výrazně nižší, než u živě získaných zákazníků.

Jak si klienta udržet, když už jste ho pracně získali, jak na online rezervace a detaily k jednotlivým bodům probereme zase příště 😊

Pokud máte k článku nějaké dotazy, neváhejte mi prosím napsat na mail info@groomingacademy.cz, ráda poskytnu konzultaci.

Kristýna